Meer aandacht voor de klant

Gesteld kan worden dat de respondenten meer aandacht hebben voor de eigen organisatie als onderscheidende factor ten opzichte van factoren met betrekking tot de markt en de business waarin de onderneming opereert. Daemen reageert: "Ik zou deze ondernemers adviseren meer aandacht te hebben voor de toegevoegde waarde die zijn hun klanten bieden. Uiteraard zijn de interne organisatiefactoren wel een voorwaarde om kansen te benutten."

 

Raymond Riemen: waarde toevoegen dichtbij de klant

Aansluitend vertelde Raymond Riemen, ceo van de Broekman Groep en ‘Havenman van het jaar 2013’, de deelnemers op open en aanstekelijke wijze over de visie en strategie van de Broekman Groep.

Broekman Groep biedt wereldwijde logistieke oplossingen via lokale kantoren in Nederland, West- en Centraal-Europa en Azië. In ruim 50 jaar tijd maakte de organisatie de transitie door ‘van lokale cargadoor naar logistiek dienstverlener tot global ketenregisseur’, die complexe logistieke projecten begeleidt vanuit een kennisgedreven organisatie. Globalisering, focus op core business, outsourcing en het klantspecifiek maken van producten kenmerkt de groeistrategie van de internationale onderneming.

 

Rotterdam: van ‘dozen schuiven’ naar ‘in de doos kijken’

De afgelopen decennia groeide Broekman Groep door te focussen op een reeks assets en markten, maar ook door overnames en internationale uitbreiding. Volgens Riemen ligt de basis voor de groei en het succes van Broekman bij het innovatieve karakter van de onderneming. Er is veel aandacht voor de ontwikkeling in de behoeften van en ontwikkeling bij haar klanten. Een belangrijke voorwaarde voor de organisatie om deze groei door te kunnen maken, was het investeren in personeel. Het gemiddelde opleidingsniveau van nieuwe medewerkers is nadrukkelijk verschoven, van MBO naar HBO/WO.

 

"Rotterdam is groot geworden door dozen te schuiven. De toegevoegde waarde en werkgelegenheid van de Rotterdamse havenwerker zit hem in ‘wat er in een doos plaatsvindt’, hield Riemen de deelnemers voor.

 

In het geval van Broekman Groep betekende dat de levering van value added logistics en services, variërend van het verpakken, labelen en bundelen van goederen tot order management en douane formaliteiten.

 

Waardecreatie dicht bij de klant

Waarde toevoegen dicht bij de klant is volgens Riemen ‘de toekomst’. De organisatieonderdelen van de Broekman Group bevinden zich geografisch dichtbij de Europese eindmarkt en dragen vanuit haar locaties bij aan het afbouwen van specifieke producten, waaronder auto’s. De productie zelf vindt op grote schaal plaats in Azië.

 

"Vroeger bestelde je een aantal zwarte auto’s en liet die overkomen naar Nederland. Dat duurde vrij lang. Het proces verloopt een stuk sneller door een aantal auto’s over te laten komen en ze hier af te bouwen".

 

Lees verder over verschuivingen van mondiale verhoudingen