Hoe word je competitiever in een mondiale markt? 31 maart 2014

NL Evenementen Terugblik evenementen Hoe word je competitiever in een mondiale markt? 31 maart 2014

Hoe word je competitiever in een mondiale markt? Deze vraag stond centraal op de recente groei-Masterclass van accountants- en adviesorganisatie Grant Thornton/ConQuaestor. Bijna 30 ceo’s en cfo’s uit de Rotterdamse Haven, Handel en Logistiek waren ’s middags samen gekomen in Sociëteit de Maas en gingen met elkaar in gesprek over mondiale kansen. Drie gerenommeerde sprekers, Raymond Riemen van de Broekman Group, Haico Ebbers van Nyenrode Business Universiteit en Tweede Kamerlid Mark Harbers, deelden hun persoonlijke handelservaringen vanuit het Rotterdamse havengebied.

 

Als Hollandse wereldreizigers bevaren Nederlanders al heel wat decennia de wereldzeeën en als bedrijfsleven doet ons land nog steeds goed mee in de mondiale markt. De laatste jaren wordt de concurrentie groter en de markt kleiner. Wie had vijftien jaar geleden gedacht dat een land als China de belangrijkste motor achter de wereldeconomie zou zijn?

 

Enquête: product/dienst grootste invloed op waardecreatie

Luc Daemen, partner bij Grant Thornton, startte de bijeenkomst met een presentatie over waardecreatie naar aanleiding van een enquête onder havenbedrijven. De vraag wélke factoren binnen en buiten de onderneming de basis vormen voor toekomstige waardecreatie stond in deze enquête centraal.

Volgens de deelnemende ondernemers zijn 1. een onderscheidend product of dienst, 2. opereren in een (groei)markt met goede klanten en 3. de kwaliteit van het management / key personeel de meest invloedrijke factoren als het gaat om het creëren van waarde. Daemen benadrukt dat deze factoren dan ook bepalend moeten zijn bij het bepalen van de visie en koers voor de toekomst.

 

 

Lees verder over meer aandacht voor de klant