19 mei 2014

Werk aan de winkel voor webshophouders: pas tijdig de algemene voorwaarden aan!

NL Nieuws Werk aan de winkel voor webshophouders: pas tijdig de algemene voorwaarden aan!

Houdt u zich bezig met online verkoop aan consumenten? Dan moet u vanaf 13 juni 2014 voldoen aan de nieuwe Richtlijn Consumentenrechten. Dit kan betekenen dat u uw algemene voorwaarden moet aanpassen aan de nieuwe regelgeving. Het niet naleven van de nieuwe regels kan nadelige financiële gevolgen hebben. Het kan dan zelfs zo zijn dat de consument niet is gebonden aan de bestelling die bij u is gedaan. Check daarom of u voldoet aan de nieuwe regels.


Wijzigingen
De belangrijkste wijzigingen in de nieuwe Richtlijn Consumentenrechten zijn:

  • Verruiming van de informatieverplichtingen
    U moet meer informatie verstrekken over kosten, garanties en de bedenktermijn voor consumenten.
  • Wijziging van de bedenktermijn (herroepingsrecht) bij het doen van online-aankopen
    - De bedenktermijn wordt verlengd naar 14 kalenderdagen na levering van het product;
    - Er komt een modelformulier voor het uitoefenen van het herroepingsrecht;
    - Indien de consument niet correct over de bedenktermijn wordt geïnformeerd, wordt de termijn verlengd tot 12 maanden.
  • Producten moeten binnen 30 dagen worden afgeleverd, tenzij een andere termijn wordt overeengekomen.
  • Het risico voor bijvoorbeeld het kwijtraken of beschadigen van het product, rust op u als webshophouder tot het moment dat de consument het product ontvangt.
  • U moet de consument vooraf informeren dat hij een betalingsverplichting aangaat en ook moet hij weten van welke betaalmiddelen hij gebruik kan maken en welke kosten daarmee gemoeid zijn.

 

Doe de check!
De juristen van Grant Thornton beschikken over handige checklists en modelvoorwaarden die voldoen aan de nieuwe wetgeving. Neem hiervoor contact op met uw vaste contactpersoon bij Grant Thornton of neem contact op met één van onze juristen.