13 september 2013

MKB'er kan meer halen uit online marketing

NL Nieuws MKB'er kan meer halen uit online marketing

Online marketing blijkt bij veel MKB-ondernemers nog een ondergeschoven kindje. Slechts de helft van de MKB'ers maakt gebruik van marketing via internet. En 48 procent heeft bijvoorbeeld geen idee wat de aanduidingen SEO en SEA betekenen.

 

Dat blijkt uit een onderzoek van InfoTrade in samenwerking met Business Compleet onder 734 ondernemers. Onder online marketing verstaan we je bedrijfsnaam hoger in de zoekresultaten van Google zetten of een nieuw product promoten met behulp van slimme online advertenties. 25 procent doet helemaal niks om online beter zichtbaar te zijn. 42 procent combineert marketing via internet met andere vormen van promotie. Een kleine groep, slechts 7,5 procent, beperkt zich volledig tot internet om reclame te maken voor producten of diensten.

 

SEO en SEA
SEO en SEA zijn de twee belangrijkste mogelijkheden van online marketing. SEO staat voor Search Engine Optimization, of wel zoekmachine optimalisatie. Hiermee proberen organisaties hoog in de zoekresultaten van Google te komen met behulp van trefwoorden en door de opbouw van de website aan te passen. Bij Search Engine Advertising (SEA) worden tegen betaling advertenties geplaatst naast de normale zoekresultaten van een zoekmachine. Zowel SEO als SEA wordt gebruikt om meer verkeer naar de website te leiden, meer 'clicks' te generen en om zo natuurlijk de omzet te stimuleren.


 

Adwords
Om te adverteren bij de normale zoekresultaten gebruiken veel bedrijven Google AdWords. Hierbij hoef je pas te betalen als er op je advertentie is geklikt. Hoe meer clicks, hoe meer je betaalt. Van de ondervraagde MKB'ers maakt slechts 18 procent gebruik van AdWords, waarvan 6 procent regelmatig. De overige groep gebruikt het niet. De redenen die ze hier voor opgeven zijn dat ze menen dat AdWords niet interessant is voor hun bedrijf. Vaak hebben ze ook simpelweg nog niet van deze advertentiemogelijkheid gehoord.


 

Adverteren
De kleine groep die wel gebruik maakt van AdWords doet dit vooral omdat het ze veel naamsbekendheid oplevert en het bedrijf zichtbaarder maakt op internet, blijkt uit het onderzoek. Ook vinden ze de kosten lager dan die van een traditionele mediacampagne, vinden ze de advertenties effectief en kunnen ze eenvoudig het budget bewaken. Online marketing is voor veel ondernemers een efficiënte en in kosten beheersbare manier van adverteren.


 

Via AdWords zijn er verschillende types van advertenties mogelijk, zoals bijvoorbeeld banners bij filmpjes op Youtube, beeldadvertenties of tekstadvertenties. Die laatste vorm is veruit de populairste. Bijna de helft van de gebruikers van AdWords past tekstadvertenties toe, gevolgd door dynamische zoekadvertenties (16 procent) en beeldadvertenties (14 procent). Adverteren op Youtube (5,5 procent) en via advertenties met productvermeldingen als Google Shopping (3 procent) zijn duidelijk minder populair.


 

Zoeken op automerk
Met de verschillende soorten advertenties biedt Google ook meerdere manieren om de juiste doelgroep te bereiken. Zo kunnen de tekstadvertenties naast de resultaten bij Google zelf getoond worden, maar ook bij andere websites die gebruikmaken van Google zoeken. Als iemand daar dan zoekt op een automerk kunnen daar advertenties van een regionale dealer of landelijke leasemaatschappij bij getoond worden. De website eigenaren krijgen dan een deel van de opbrengsten van de clicks. Het gebruik van deze tekstadvertenties in het zoeknetwerk is verreweg het populairst onder de gebruikers van AdWords.

Slechts 5 procent maakt gebruik van zogeheten remarketing. Hiermee is het mogelijk om specifieke advertenties te tonen aan klanten die eerder je site hebben bezocht terwijl ze op een andere site zijn. Iedereen kent bijvoorbeeld wel de reclames op NU.nl voor producten waar je eerder zelf op hebt gezocht. Dit is opvallend omdat uit onderzoek onder de klanten van InfoTrade blijkt dat meer dan 80 procent van de bedrijven die hier gebruik van maakt hier zeer tevreden over is.


 

Adwords zelf beheren
Hoewel resultaten van SEO en SEA voor een MKB'er groot kunnen zijn, beheert een belangrijk deel (55 procent) van de bedrijven die aan online marketing doen hun eigen AdWords account. 12 procent laat het over aan hun eigen marketing of communicatieafdeling. Slechts 12 procent huurt een professional in of heeft een eigen AdWords specialist in dienst die de online campagnes verzorgt.

Voor het onderzoek van InfoTrade en Business Compleet werden 734 MKB'ers ondervraagd. 302 van hen waren ZZP'er en 242 directeur van de onderneming. Marketing bleek bij veel van de ondernemers een ondergeschoven kindje. Maar liefst 42 procent had geen apart budget voor marketing.