06 januari 2014

In de media: Weg met koudwatervrees - Nieuwe exportlanden bieden Twentse ondernemer kansen

NL Nieuws In de media: Weg met koudwatervrees - Nieuwe exportlanden bieden Twentse ondernemer kansen

Bron: Tom Magazine

 

Ondernemers maken nog te weinig gebruik van de exportmogelijkheden die opkomende economieën bieden. Deels heeft dat te maken met onbekendheid, deels met koudwatervrees. En niet in de laatste plaats met een gebrek aan initiatief en creativiteit. Het gevolg is dat ook de Twentse bedrijven grote kansen laten liggen. Dat moet anders, vindt Arnold Poelstra van accountants- en adviesorganisatie Grant Thornton: ’Twentse ondernemers moeten voorsorteren naar andere landen.’

 

Exporteren is veelal een kwestie van ervaring en vertrouwen in lokale business partners. Op zich prima, maar er waait een andere economische wind over de continenten. Dat blijkt uit de Global Dynamism Index van Grant Thornton International Ltd, een jaarlijks terugkerend onderzoek naar de 60 dynamische en bewegende economieën wereldwijd. Tweeëntwintig indicatoren als beschikbaarheid van personeel, financiële positie, stand van de technologie en internet en de economische perspectieven zijn wereldwijd geanalyseerd. Het resultaat: Australië staat bovenaan, wat wil zeggen dat er de meeste ontwikkeling plaatsvindt. Landen als Finland, Zweden en Noorwegen prijken in de top tien, Nederland staat een beetje sullig op plek vijftig. Al staan wij wel op een tweede plaats als het gaat om ons vestigingsklimaat.

 

Interessanter is dat de index laat zien waar de economie zich ontwikkelt en de mogelijkheden liggen. Dan komen andere land naar voren die niet perse ‘top of mind’ zijn bij veel ondernemers: de Filipijnen en Chili bijvoorbeeld. Maar ook, en dat ligt nog minder voor de hand, landen als Ethiopië, Kameroen, Nigeria, Angola en Congo.

Arnold Poelstra realiseert zich dat menig entrepreneur niet direct handelspartners in dergelijke landen voor ogen heeft. Onterecht, zegt hij: "De BRIC-landen hebben het moeilijk. Wat zie je nu in landen op het Afrikaanse continent: daar ontstaat een middenklasse, er komen moderne fiscale stelsels met onderlinge afspraken, incentives voor buitenlandse investeerders en er zijn veel grondstoffen. De welvaart neemt toe en daarmee de vraag naar luxe."

 

Volgens Poelstra liggen er veel kansen in deze landen. "En dat hoeft niet te zijn met de modernste producten of de meest innovatieve technologie. Zelfs in een onze ogen verouderd product is daar nog altijd modern. In dat opzicht hoeft een ondernemer ook niet te investeren. Een ander voordeel is dat er gunstige fiscale voordelen zijn in die landen. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor Turkije, waar het aantrekkelijk kan zijn om een trustkantoor te vestigen, gebaseerd op recente wetgeving."

Hij vervolgt: "De Twentse ondernemer moet de wereld nog meer als een dorp zien, als global village. Er is ook weinig keuze: ik verwacht dat de recessie zeker nog tot in 2014 aanhoudt. Wil je als bedrijf groeien en is autonome groei hier niet haalbaar, dan moet je die buiten Nederland halen. En vooral buiten de gebruikelijke exportlanden."

Voorsorteren naar andere landen is het noodzakelijke devies voor de Twentse economie. Maar onbekend maakt onbemind: er is koudwatervrees of het ontbreekt aan creativiteit. Voor Poelstra geen argumenten die hout snijden: "Wij zien bij Grant Thornton dat Twentse ondernemers wél die stap zetten en daarmee succes hebben. Ook in Afrikaanse landen. Er is daar behoefte aan onze producten en kennis. Alleen: je moet er als ondernemer wel naar toe, er op uit trekken. En laten we eerlijk zijn: dat hebben wij als Nederlanders toch altijd gedaan? Het zit in ons DNA."

 

De Twentse ondernemer moet dus uit de ‘comfortzone’, vindt Arnold Poelstra: "Want wil je groeien dan zul je dat buiten Nederland moeten zoeken. In die landen waar de economie sterk groeit.
Veel kun je onderzoeken vanachter je bureau. Maar op een bepaald moment moet je wel het vliegtuig in om de mogelijkheden te verkennen. Ik zie geen belemmeringen om dat niet te doen."

 

Do & dont’s

Een steuntje in de rug kan de ondernemer wel gebruiken. Grant Thornton heeft wereldwijd een netwerk van 35.000 lokale adviseurs. Daar kan een potentiele exporteur aankloppen. Ook als het gaat om het vinden van een goede en betrouwbare business partner ter plaatse.

 

Arnold Poelstra zet enkele do’s & dont’s op een rijtje:

 

Do:

  • Blijf zoeken naar alternatieve markten
  • Zoek, via een betrouwbare partij (een internationaal georganiseerde financiële dienstverlener, handelsmissie of bestaande relatie, een gemeenschappelijke kvk, etc) een lokale partner die je wegwijs maakt en introducties kan verzorgen
  • Laat je tijdig voorlichten over lokale (fiscale) wetgevingsaspecten. Het bestaan van lokale bronheffingen op omzet of een vaste inrichting, terwijl je deze nog niet in de gaten hebt,, kan snel je hele marge opeten
  • Maak gebruik van (tijdelijke) fiscale incentives in het betreffende buitenland. Een vrijhandelszone voor lokale vennootschapsbelasting, BTW of loonheffing scheelt aanmerkelijk in de initiële kosten
  • Biedt je kennis en ervaring aan aan branchegenoten ter plaatse. Veelal zijn deze nog niet zover in hun professionele ontwikkeling als wij hier. Gezamenlijk kun je dan snel een enorm verschil maken
  • Overtuig je van de wijze waarop je eventueel geïnvesteerd vermogen ook weer het land uit kunt krijgen
  • Richt je buitenlandse activiteiten zo in dat je zelf controle kunt houden

 

Dont's:

  • Ga niet af op je eigen Nederlandse juridische- of fiscale gevoel. Heel vaak strookt dat niet met de lokale regelgeving
  • Tuig buitenlandse activiteiten niet meteen te zwaar op. Een buitenlandse dochtermaatschappij heeft alleen zin wanneer je langjarig aanwezig bent in het betreffende buitenland
  • Geef het lokale management pas uit handen wanneer je ervan overtuigd bent dat je de juiste lokale partner of manager hebt gevonden en, zelfs dan, nog niet helemaal
  • Heb niet de illusie dat je op afstand alles kunt besturen. Je zult regelmatig lokaal aanwezig moeten zijn
  • Wees niet penny wise, pound foolish. Betrouwbare partners kosten geld, maar geven ook rust.