12 juli 2013

Eenderde van ondernemers wil weg bij huisbank

NL Nieuws Eenderde van ondernemers wil weg bij huisbank

Ondernemers geven lage rapportcijfers aan hun huisbank. Eén op drie wil overstappen, maar slechts één op zes ziet daartoe ook echt mogelijkheden. Dat blijkt uit onderzoek van marktonderzoeksbureau DVJ insights in opdracht van Z24 en met medewerking van faillissementsdossier.nl.

 

Meer dan 500 ondernemers deden mee aan het onderzoek over de ervaringen met hun huisbankier. Daarvan zijn  twee op vijf zzp'er en nog eens twee op vijf eigenaar bij een bedrijf tot 20 werknemers.

 

Grootbanken Rabobank, ABN Amro en ING krijgen alle drie een rapportcijfer dat net onder de zes ligt. Rabobank scoort van de drie grote banken het zwakst onder ondernemers. Op vrijwel alle gebieden, of het nu gaat om service, kredietverlening of de bereikbaarheid, krijgt de bank een lagere waardering van haar eigen klanten dan ABN Amro of ING.

 

Overstappen: één op drie wil weg

‘Hoe ontevreden ondernemers ook over hun bank zijn, overstappen is vaak geen optie', zegt Jeroen de Boer, redacteur van Z24. 17 procent overweegt de komende zes maanden zijn heil bij een andere bank te zoeken. Nog eens 19 procent wil wel, maar zegt niet weg te kunnen, mede vanwege verstrengeling met privéfinanciën bij dezelfde bank. Van de gepeilde ondernemers zegt 64 procent te blijven zitten waar hij of zij zit.

 

Bij de groep die van plan is over te stappen is slechts een kwart zzp'er, tegen 40 procent van alle ondervraagden. Ofwel: het gros van de ondernemers die wil overstappen betreft bedrijven met personeel. Voor de groep die wel wil overstappen, maar zegt dat niet te kunnen, is het beeld vergelijkbaar.

 

Krappe voldoendes voor grootbanken

Rabobank krijgt van haar klanten een 5,66. ABN Amro doet het een fractie beter met 5,68. ING doet het met een 5,85 van de drie grote banken het beste. Van de gepeilde klanten is 57 procent bij Rabobank ontevreden of zelfs zeer ontevreden over de kredietverlening bij de bank, tegen 52 procent van de klanten van ABN Amro en 48 procent van de ING-klanten. ING scoort op bijna alle vragen net iets beter dan de ander twee. Zo is 67 procent van de ING-klanten niet ontevreden of zelfs tevreden als het gaat om de helderheid van de tarieven en de producten.

 

Bij ABN Amro is dat percentage 61 procent, bij Rabobank 59

procent. Wat betreft de branches willen relatief veel ondernemers uit de detail- en groothandel overstappen naar een andere bank.

 

Kredietverlening

Ondernemers werd ook gevraagd naar de kredietverlening door hun bank. In lijn met alle berichten en eerdere onderzoeken, blijkt ook uit dit onderzoek dat ondernemers voor een lening weinig kans maken bij de bank. Een derde van de ondernemers heeft in de afgelopen twee jaar wel een poging gedaan om geld van de bank te lenen. Maar deze aanvragen, of het nu ging om een nieuw krediet of een ophoging van de bestaande kredietfaciliteit, werden in 64 procent van de gevallen rigoureus door de bank afgewezen. ‘Je kunt wel geld krijgen, maar alleen als het niet nodig hebt', merkte een ondernemer cynisch op.